ФУНКЦІЇ І ЗАСОБИ ВИРАЗНОГО ЧИТАННЯ
Виразне читання — це мистецтво відтворення в
живому слові думок, почуттів, настроїв, переживань, якими насичено художній
твір. У процесі такого читання виявляється особисте ставлення виконавця до
виконуваного ним твору, відчувається його виконавський намір, який виливається
в діяння словом (словодію).
Засоби виразного читання
• техніка читання;
• логічний наголос;
• паузи;
• сприйняття-розуміння;
• бачення і реакція;
• ставлення читця до твору;
• мета читання й інтонація;
• зв’язок з аудиторією.
Функції виразного читання
Виразне читання на уроках літератури
може виконувати різні функції, виступаючи як засіб:
• первинного ознайомлення з текстом;
• розкриття ідейно-художнього змісту твору;
• аналізу літературного твору;
• пізнання і розкриття характеру дійових осіб;
• розгляду стилістичних і жанрових особливостей твору;
• розкриття своєрідності структури твору;
• розвитку творчої уяви школярів;
• естетичного виховання учнів;
• розвитку мислення;
• заучування творів напам’ять;
• виявлення рівня знання і розуміння учнями тексту;
• розвитку мови.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/funktsiyi-i-zasobi-viraznogo-chitannya/ Довідник
цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
https://ru.calameo.com/read/0050176252d427180daa6
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ. ПОЕТИ-ЗЕМЛЯКИ
https://drive.google.com/file/d/1Ij5cIVlz27IBQ65O-GIJReL9T2BIao8Q/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1WEkO-AWskiC3JXjGU-ciRHhlcQmYuyIk/view?usp=sharing
Структура та реквізити газети
Кожен номер газети має сукупність визначених постійних елементів:
- заголовок газети;
- сторінки номера;
- текстові матеріали, їх заголовки;
- ілюстрації тощо.
На вигляд газети суттєво впливає її формат, обсяг, кількість сторінок.
Формат газети визначається розмірами паперу, на якому вона друкується. Для газет з великим накладом використовується аркушевий папір. Загальноприйнятими для газет є такі формати А2, АЗ, А4.
Основні реквізити газети наведені в таблиці 5.27.
Таблиця 5.27. Основні реквізити газети
№
|
Найменування реквізиту
|
1.
|
Зображення нагород (якщо є)
|
2.
|
Назва організації вищого рівня (якщо є)
|
3.
|
Назва виду документа(газета)
|
4.
|
Довідкові дані про організацію видавця
|
5.
|
Реєстраційний індекс
|
6.
|
Місце складання або видання
|
7.
|
Заголовок газети
|
8.
|
Дата та/або номер видання
|
9.
|
Текст, що поділяється на рубрики тощо.
|
Вчимося
писати твір-опис
Писати
твір-опис треба вміти кожному. І не важливо, чи здобуватимете ви технічну
освіту, чи гуманітарну. Для вдалої комунікації з іншими людьми важливо
правильно описувати предмети, явища чи дії та логічно викладати думку при
такому описі. Не знаєте, як це робити? Пояснюємо!
Твір-опис — твір, у якому описано ознаки, властивості, якості
особи, предмета або явища.
Бувають:
- опис предмета за власними
спостереженнями;
- опис предмета за картиною;
- опис тварини;
- опис приміщення;
- опис природи;
- опис зовнішності людини за
власним спостереженням або за картиною;
- опис процесу праці;
- опис місцевості;
- опис пам’ятки історії та
культури.
Будова тексту-опису
Науковий
стиль
1. Назва предмета або явища.
2. Ознаки предмета або явища (технічні, біологічні, історичні або інші характеристики) .
3. Сфера використання, спосіб застосування (наприклад, в описі приладів), ступінь корисності для людини (наприклад, в описі гірських порід).
1. Назва предмета або явища.
2. Ознаки предмета або явища (технічні, біологічні, історичні або інші характеристики) .
3. Сфера використання, спосіб застосування (наприклад, в описі приладів), ступінь корисності для людини (наприклад, в описі гірських порід).
Художній
стиль
1. Загальне враження від предмета або явища.
2. Ознаки предмета або явища (використовуються художні засоби).
3. Естетична оцінка предмета або явища.
1. Загальне враження від предмета або явища.
2. Ознаки предмета або явища (використовуються художні засоби).
3. Естетична оцінка предмета або явища.
Композиція твору
1.
Вступ
2.
Основна частина
3.
Висновок
Відсутність
в творі одного з елементів композиції вважається помилкою і враховується при
виставлянні оцінки. Композиція твору повинна бути продуманою і чіткою. Всі
основні думки в творі необхідно ретельно обгрунтовувати, аналізуючи текст
літературних творів.
ВСТУП — вводить в тему, дає попередні, загальні відомості
про ту проблему, яка стоїть за запропонованою темою.
У вступі
може:
- міститися відповідь на
поставлене по темі питання;
- бути представлена ваша думка;
- міститися факт з біографії
автора або охарактеризований історичний період, якщо ці відомості мають
важливе значення для подальшого аналізу тексту;
- бути сформульоване ваше
розуміння термінів літературознавства, якщо вони використані в назві теми
(“тема долі…”, “образ героя…”).
ОСНОВНА
ЧАСТИНА твору є аналізом літературного
твору відповідно до заданої теми.
У основній
частині слід уникати:
- переказу літературного твору;
- викладу відомостей, що не мають
прямого стосунку до теми.
В основній
частині необхідно продемонструвати знання літературного матеріалу, уміння
логічно, аргументовано і стилістично грамотно висловлювати свої думки. Основна
частина — це перевірка того, наскільки правильно ви зрозуміли тему.
Завдання ВИСНОВКУ —
підвести підсумок, узагальнити сказане, завершити текст, ще раз звернувши увагу
на найголовніше.
Завершальна
частина повинна бути:
- короткою, але ємкою;
- органічно пов’язана з
попереднім викладом.
У висновку
може бути виражене особисте ставлення твору, його героїв, проблеми. Воно
повинне бути викладене коректно, без надмірних захоплених оцінок, мати чітко
виражений певний сенс і повинно бути підготовлено матеріалом основної частини.
Ясний,
суворо відповідний темі останній абзац твору в змозі скрасити багато недоліків.
Незавершений твір не привабливіший, ніж недопечений пиріг.
Немає коментарів:
Дописати коментар